Tuesday, June 30, 2015

END OF SEM 1 FOR FOUNDATION

Assalammualaikum and hai to everyone here. Lama rasanya tak berblogging kan. Alhamdulillah dah habis sem 1 di UTP selama 3 bln sjk bulan 3 hrtu. Jujur saya katakan, memang banyak sangat cabaran yang saya dh tempuh sepanjang 3 bln berada di sana. Well, this is my first time being far apart from my family and this is really really challenging. Saya tak pernah dduk asrama and I had no idea how boarding school was. So boleh dikatakan ini kali yg pertama. Cabaran yg paling utama yg saya boleh maksudkan di sini of course la homesick kan. Semua orang pernah rasa " homesick " kan. Macam saya dulu pun pernah rasa homesick and memang perit sangat. But, I only felt homesick on the first two week, after that, you will used to it. Sometimes, kita kena terima yg tak selamanya kita kena selalu dekat dgn keluarga kan, kalau tak, macam mana nak rasa hidup berdikari and know how to survive out there by yourself. Alhamdulillah again, I can manage my homesick well after that. At least once a day I called my parents, but usually I will talk to my mom. Tapi hati seorang ayah kena jaga jugak, kalau kita call mak je kan, ayah mesti terasa, so kita sebagai anak ni, kena pandai balance, kalau call mak, kena juga call ayah. Mula2 tu saya tak tahu, sampailah schoolmate saya share pengalaman kakak dia, baru la saya tahu kena balance call mak dan ayah sekali juga.

Ok, let me share my life sikit, Boleh saya katakan pengalaman yang agak mencabar jugak sebab saya belajar benda baru, pertama kali stay berjauhan dari family dan survive seorang diri di negeri orang. Haha, it's really challenging okay ! My course is information and communication technology ( ICT ) and saya belajar ekonomi dan bisnes. Dua pembelajaran yang baru. Kalau dulu belajar biologi, kimia dan fizik, sekarang terus tukar ke bisnes dan ekonomi. Memang lari bidang sangat kan. Ambil masa jugak cuba nak adapt benda baru, tapi bersyukur jugak takyah belajar kimia dah, heee. Susah jugak subjek ekonomi dan bisnes tu. Bukan senang dan jangan main2. Saya pun baru sedar dan belajar last minute jugak, ye la, subjek yang baru dan tak berapa minat sangat kan, memang susah nak catch up.

Apa2pun saya dah habis exam pada 6 Ramadhan lepas bersamaan 23 Jun 2015, heee. Selama 5 hari berbuka puasa bersama kawan2 dan ramadhan yang ke 6 baru diberi kesempatan berbuka puasa dengan keluarga tersayang. Sedih juga masa 1 Ramadhan haritu berbuka puasa dengan kawan2 ja, selalunya berbuka dengan keluarga kan. Nasib habis sem awal.



So that's it. It's near to July and Salam Ramadhan Al Mubarak also Happy July. Sedar tak sedar dah nak masuk ke pertengahan Ramadhan dan semakin dekat dengan Aidilfitri. Jadi, selamat beribadat semua. Terima kasih di atas luangan waktu anda sudi membaca coret2 kecil saya ni, dan kepada yang nak masuk UTP bagi July Intake ni, klau ada apa2 nak tanya, boleh contact saya melalui email, firzanahfallice97@gmail.com atau nak lebih cepat sikit di wechat saya, id : kyullic97. In sha Allah, saya akan cuba membalas secepat mungkin. Terima kasih. Assalammualaikum dan selamat malam :)

1 comment:

  1. Salam sis . Maaf kalau menganggu hihi . Sis dulu masuk asasi utp ni ada guna mana biasiswa or just mohon ptptn je .

    ReplyDelete

AGE!!!

Daisypath Vacation tickers